Sunday 16 June 2013

masa.


Allahuakbar. Allahuakbar.

Laungan azan terbuai-buai ditelinga. Menunjukkan sudah masuk waktu Asar..
Masa berlalu macam angin. Datang seketika pergi kemudiannya., membawa daun-daun kering, membawa sampah sarap dari satu tempat ke satu tempat yang lain.. Bagaimana pula aku?

Aku :
Masih duduk di atas katil terbaring. Tak buat apa. Hanya temenung memandang dinding.
Aku buang masa. Azan berkumandang tanda waktu lain sudah masuk. Macam mana aku nak bejaya kalau macam ni.

Aku masih baring tiba-tiba satu message datang ketuk pintu inbox telephone, cepat-cepat aku capai dan baca.

"Ukhti, dah solat Asar? Jom kita jadi Muslimah cemerlang. Jom solat awal waktu. Wahai sayangku Adibah, jika ketika ini sayang belum tunaikan solat, sayang ingatlah jika solat lewat satu minit, hilang satu A+ SPM."

Allah. Allah. Allah. Allah. 

Terus aku bangun ambil whudu'. Lantas aku insaf. 

"Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. 
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."
-(SURAH AL'ASR - QURAN)

Bagaimana aku nak jadi seorang yang berjaya, sedangkan masuk waktu solat pun aku masih leka. Bagaimana aku nak jadi seorang yang berjaya jika yang asas pun aku tak mampu jaga.
-AKU

NOTA KAKI : JOM SAMA-SAMA BERUBAH. JOM SAMA-SAMA KEJAR MARDHOTILLAH.


No comments: