Tuesday, 21 June 2011

Salam

Assalamualaikum pembuka bicara. Lafaz bismillah ucapan keramat saya. Hari ini, niat nak buka cerita. Apa dia ? Jap ea :) HEHE, ececeh, ayat macam nak bercerita pulak. tapi memang pun. ehhh, korang, diba ni asal daripada sekolah yang bermasalah. bukan nak burukkan sekolah. sekolah tu okee, tapi, disiplin pelajar sekolah tu merudum. Hmmm, kat sini diba nak share pasal seseorang yang diba gelar dia sebagai seorang sahabat :) nama ? SECRET ! heeee. dia ni, nak sangat berubah, tak kira la walaupun perubahan tu kecik jeee. tapi dalam perjalanan perubahan hidup dia ni, dia berjumpa dengan makhluk Allah, makhluk Allah tu cakap *eee, betul ke nak berubah ni ? cam tak cayeee je* cehhhh, ayat.. haish. diba ada tanya pendapat sahabat diba yang boleh dikatakan baik la jugaa.. dia cakap, orang yang mempersendakan orang yang nak berubah pada pendapat setengah u'lama' hukumnya haram. Hmmmm. kawan diba yang nak berubah ni, iman dia baru lagi. dia nak balik ke jalan yang Allah redha. dia tak nak buat dosa dah, tapi kenapa masyarakat buat dia macam, tu ? yeeee. diba tau mulut orang memang tak boleh tutup, tapi masyarakat kena lah sedar yang dia seorang yang NAK BERUBAH. Hmm. point tu tak dapat dalam pemikiran orang. jadi diba cuma boleh berdoa, berharap, supaya dia cekalkan hati dia nak berubah. diba akan cuba usaha, supaya dia akan balik ke landasan yang Allah dah buat kat dia. sedih kan kalau kita tengok sedara kita ni jauh dengan Allah. Ehhh, korang diba nak ingatkan korang, jangan menfitnah orang ea.. dosa dia lagi besar dari membunuh. HEHE., korang cuba fikir fikir kan ea apa yang diba sampaikan ni. kalau NAK FITNAH sangat, fitnah depan depan eh :) HEHE, tapi betul la juga.. Allah dah bagi kat manusia ni kehidupan. kehidupan yang diiring kesilapan. tapi kita kena la cuba baiki diri kita dah bantu diri kita supaya mengelak dari melakukan kesilapan. tak kira kecil mahupun yang BESAR :)

 jadi kita bermaaf lah dengan orang. tak kira yang kita buat salah ke tak buat salah. takut ada yang kita buat salah, tapi kita tak perasan. Wallah'ulam :)

-adibahkhairy

No comments: