Saturday, 14 May 2011

assalamualaikum

pagi-pagi bangun celik je mate, tengok dunia. kita tanye kpd dunia, macam mane kehidupan kita hari ini ? dalam hati ada satu niat, cume satu iaitu tempuh hari ini dengan sempurna. sempurna macam mane tu ? haaa..


dalam satu hari dalam kehidupan kita nak sangat hari kita penuh dengan kecerian, ketenangan, dan berlalu dengan mudah. kadang2 kita tak perasan yang hari lalu bagai air yang tak stop mengalir. perasan tak perasan kita dah tempuh hari tu.. mase tak boleh berhenti walau seketika. begitu juga dengan hidup. berakhirnye hidup dengan kematian. redha atau tidak kita menerima kematian itu terserah kita. kematian merupakan titik noktah amalan yang kita lakukan. nak tau kenapa diba cakap macam tu ? sebab sebelum kita mati, berguni guni pahala yang kita cuba kumpul demi menempuh akhirat kelak. kita kadang2 tak perasan dengan setiap perkataan yang lidah kita keluarkan membawa bencana. ape yang diba maksudkan, manusia ni, kalau bercakap terlajak tak leh patah balik tau. bagi diba.. diba rase sedih, sebab diba tak tau how nak buat mulut diba silent. diba buntu. takkan nak jadi pendiam kott. nanti orang kate ape pulak. diba confuse, tak tau nak tetapkan pendirian ni macam mane. orang takkan faham dengan kita, kadangkala, kita sendiri pun tak faham tau kita ni macam mane. diba dalam keadaan buntu, yang tak tau nak pilih pendirian yang macam mane.. same ade tegas, pendiam dan bengis, ataupun, ceria, banyak cakap. kita ni tak pernah la nak tetap pendirian. kalau tanye orang diorang sebenarnye mempunyai krisis yang sama. tak tau mana satu haluan yang nak dipilih. memang betol ada setengah dari kita mempunyai tahap yakin dengan dirinya 100% tapi adakah dia berfikir dengan keadaannya itu ? anda tak faham ? begini, mungkin ada setengah manusia yang overconfident yang diri dia deterima orang ramai. sebenarnya tak pun. hmm, jadi perangai kita, sikap kita melayakkan diri kita deterima ramai. 
Walluhalam :)


salam ukhwah.

No comments: