Sunday, 3 July 2011

assalamualaikum

hmm. hari ni nak cerita pasal apa ea ? hmm. susah la nak cerita, kalau cerita kang tak sampai kat hati yang membaca tu sedih la diba :'( hmmmm. oke oke. diba kat sini nak buang semua masalah.. hmm. diba ada banyak sangat masalah sekarang ni. masalah dunia pun ada tau. hehe. hmm. diba ada satu perasaan yang sering buat diba gagal, gagal yang sangat teruk. tau tak apa perasaan tu ? haaa. perasaan tu diberi nama marah,  diba ni sangat kuat marah. sampai no one boleh control. tu merupakan kelemahan dia. diba cuba nak atasi marah. hmm, diba sure mesti korang pun ada perasaan marah kan ? apa yang membezakan marah diba dengan korang ialah cara kita nak kawal dia. sejauh mana kita boleh kawal, sejauh mana kita boleh marah, secepat mana kita akan reda. diba mengaku ea, diba susah nak reda marah. tapi tak apa, ada satu doa ni doa dia deberi nama doa ketika marah. diba bagi maksud je lah ea.

Maksudnya, "aku berlindung kepada Allah daripada syaitan yang direjam"
(Riwayat Bukhari no. 6115, Muslim no, 2610, Abu Daud no, 4781 dan al- Nasa'i dalam Amal al-Yaum Wa al-Lalilah no. 393)

jadi wahai manusia, kawallah kemarahan anda. bukan diba nak tuju kat korang je, diba nak tujukan untuk diri sendiri juga. kita ni hamba yang lemah, jangan jadi seorang yang bongkak untuk menerima satu nasihat. dalam kata yang agak kurang adab jangan lah bodoh sombong, ambil satu nasihat dan munasabahkan diri. kita semua ni nak mengejar syurga yang abadi, jadi perbaiki lah diri dengan membetulkan apa yang salah. :) salam ukhwah

-adibahkhairy

No comments: