Sunday, 10 March 2013

kehidupan kita tak sama dengan kehidupan dia. :-)


Assalamu’alaikum. Maaf ambil masa awak yang membaca. :-) Bismillahirrahmanirrahim.

Kehidupan kita tak sama macam orang lain, kehidupan kita tak semacam dengan kawan kita. Ingatlah, kadangkala, kita nampak kehidupan kita ni kusut sangat. Kita tak tahu yang Allah tengah prepare something untuk diri kita. Walaupun kita hanya nampak dugaan je yang datang kat diri kita, kita kena ingat macam ni :

"Dugaan yang datang tu, menunjukkan Allah concern tentang kita, Allah care sangat, Allah sayang kita. Allah nak tengok, macam mana kuatnya kita. Allah tahu, kita ni kuat, jadi Allah nak test. Sweet aite?"

Kita tak perlu soal, why Allah jatuhkan aku hukuman yang macam ni. Kita tak perlu tanya, kenapa kita sakit sampai macam ni. Allah nak test kita sayang Dia atau tak, Allah tengok macam mana kita solve problem yang Dia bagi.

Cara Allah nak tunjukkan sayang, sangat sweet. Kehidupan kita, kadangkala, memang tak secantik kehidupan orang lain. Tapi., ingatlah, kehidupan kita secantik diri kita. Susah macam mana pun, Allah dah sediakan buku kehidupan kita. Kisah kita, Allah tulis lain-lain. Mungkin kawan kita, kehidupannya senang.. tapi, akhirnya, Allah bagi duri selepasnya. Tapi lain pulak dengan kehidupan kita, Allah sediakan duri yang banyak, tapi kemudiannya, Allah sediakan jalan yang luas, penuh dengan bunga. It’s a choice.

Kalau diberi pilihan, diba nak yang susah dulu. Sebab, mudah nanti, nak rasa susah dulu sebab nanti tak perlu menanggung susah yang tak berkesudahan. Ingatlah, kisah kita mungkin tak sehebat drama di tv, tapi cukuplah sehebat kita yang menanggungnya. Allah is the best planner. Allah kurniakan kita satu kehidupan, di mana, Allah yang cipta. Allah yang buat rentaknya. Ingat, jangan bandingkan kehidupan kita dengan orang lain.

Dia pandai, dia bijak, dia cantik, dia kacak, dia hebat, dia pandai mengaji.. jadi, apa kurangnya kita. Kita pun sama. Tak ada beza. Allah cipta kita sama kita semua. Tapi, itu juga pilihan. Kita nak atau tak jadi macam tu.

Kita nak jadi neurosurgeon, kita nak jadi cardiologist, kita nak jadi lawyer, kita nak jadi pediatrician, kita nak jadi teacher, kita nak jadi chemist. Tapi.. kita tak usaha. Hmm. Jadi, jangan marah Allah kenapa kita tak dapat best result, sedangkan sekarang kita masih leka dan alpa.
Semua bergantung pada diri kita. Semuanya.  
 إِنَّ اللّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهم
"Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri."
hakmilik 100% adibahkhairy